Sabtu, Mac 21, 2009

21 RAKYAT PALESTIN TERMASUK 4 MP DICULIK SEPANJANG OPERASI DI TEBING BARAT


Sejumlah 21 orang rakyat Palestin termasuk empat MP terpilih telah diculik pada Khamis lalu sepanjang serangan awal pagi yang mensasarkan penduduk Palestin di Tebing Barat. Menurut sumber-sumber Palestin, tentera itu telah menyerang bandar raya Ramallah, Nablus, Tulkarem, Bethlehem, Hebron dan Jericho.

Dr Nasser Al Sha’er, Timbalan Perdana Menteri Gerakan Hamas, Sheikh Adnan Asfour, Ketua Politik Hamas, dan Professor Isam Al Ashqar, kesemuanya dari Nablus.

Ahli-ahli PLC, Ayman Daraghma dan Abdul Jabbar Foqaha, serta Mazin Al Reemawi, ahli majlis Perundangan Ramallah, telah diculik di Ramallah. Ahli majlis Perundangan, Azzam Salhab dan Nizar Ramadan telah diculik di Hebron, dan Khalid Tafish di Bethlehem. Sembilan orang awam telah diculik sepanjang serangan awal pagi itu yang mensasarkan bandar raya Hebron dan kampung-kampung berdekatan.

Penduduk melaporkan askar-askar itu menyerang rumah-rumah mereka dan menggeledah barang-barang kepunyaan mereka semasa serangan. Dua orang awam telah diculik sepanjang serangan yang serupa mensasarkan Kem pelarian Okbet Jabber terletak di bandar raya Jericho.

sumber : http://electronicintifada.net/v2/ & http://palestinkini.info
penterjemah : Nurul


Tiada ulasan: