Selasa, September 02, 2008

RAMADHAN FESTIVAL ILMU


Terlebih dahulu suka saya mengucapkan Selamat Berpuasa dan Selamat Beramal kepada sahabat-sahabat yang beragama Islam (manalah tahu kot-kot ada yang non-muslim jengah blog saya ni). Moga Ramadhan kali ini bukan Ramadhan Terakhir buat kita. Kita dikira beruntung daripada mereka yang lansung tak berkesempatan untuk mengecapi nikmat Ramadhan 1429 ini. Moga Allah kurniakan juga kepada kita untuk Ramadhan-Ramadhan yang seterusnya.


Al-Fadhil Ustaz Hishamuddin Abdul Aziz dalam Tazkirah Ramadhannya di Markaz PAS Cawangan Taman Dato’ Senu pada hari Ahad baru-baru ini di bawah tajuk ”Fasa-Fasa (Peringkat-Peringkat) Umur Insan” menyatakan satu kisah yang benar-benar berlaku di satu kawasan di Paya Jaras, Selangor.


Kisah bagaimana seorang yang telah membuat persiapan awal bagi menyambut kedatangan Ramadhan. Dengan niat dan harapan agar nanti apabila tiba Ramadhan tak perlu lagi dia bersibuk-sibuk untuk membeli itu dan ini. Azamnya agar sepanjang Ramadhan nanti adalah masa untuknya memperbanyakkan ibadah, tanpa diganggu dengan hak-hal dunia yang kadang-kadang menyibuk dan melalaikan.


Namun kehendak Allah mengatasi segala-galanya. Diberitakan, tiga hari sebelum datangnya Ramadhan dia terlebih dahulu 'dijemput' Allah swt. Al-Fatihah kita hadiahkan buatnya. Moga niatnya untuk beramal sepanjang Ramadhan ini diterima Allah dan dikurniakan ganjaran walaupun tidak berkesempatan untuk merasai nikmat beramal di dalam bulan mulia ini.


Itulah antara kisah dan pengajaran yang dapat saya nukilkan daripada Tazkirah yang diadakan di Markaz Pas Cawangan Taman Dato’ Senu. Banyak lagi ilmu, kisah dan pengajaran yang boleh kita perolehi daripada majlis-majlis ilmu seumpama ini, terutama di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini.


Dimana-mana tempat tak kira masjid, surau atau markaz terutama di Kuala Lumpur ini, khasnya dalam bulan Ramadhan ini, boleh dikatakan semuanya mengadakan majlis ilmu. Dah macam Festival atau Pesta Ilmu pula. Boleh dikatakan para Ustaz kebanyakannya Ustaz-Ustaz muda yang datang dari beberapa buah negeri contohnya Terengganu, Kelantan, Pahang dan negeri-negeri lain malahan dari Sabah pun turun untuk memberi tumpuan kepada warga kota yang sebenarnya memang dahagakan ilmu.


Kesimpulannya, kautlah, galilah, carilah seberapa banyak laba yang Allah sediakan khusus untuk kita Umat Muhammad di dalam bulan penuh barakah ini. Pendayung sudah di tangan, perahu sudah di airan...apalagi berdayunglah.

Tiada ulasan: